
Scenariusz 1
TEMAT
Oszczędzanie energii
– małe działania, wielkie efekty
Misja: Zostań energetycznym detektywem w swoim domu
Autor scenariusza: Fundacja Future Minds
Opis:
Uczniowie zastanowią się, jak codzienne nawyki wpływają na zużycie energii i klimat. Poznają konkretne sposoby oszczędzania energii w domu i szkole oraz dowiedzą się, dlaczego nawet drobne zmiany mają znaczenie w skali globalnej.
Przedmiot i poziom:
-
Przyroda (kl. 6)
-
Geografia / Edukacja ekologiczna / Godzina wychowawcza (kl. 7–8)
-
Godzina wychowawcza (kl. 6–8)
Czas: 45 minut
Powiązanie z podstawą programową
i programem wychowawczo-profilaktycznym
Lekcja wychowawcza (kl. 6-8):
-
Realizacja zadań szkoły określonych w podstawie programowej (kształtowanie postaw proekologicznych, przygotowanie do życia w społeczeństwie, odpowiedzialność za środowisko i wspólne dobro),
-
Wspieranie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły (edukacja ekologiczna, rozwijanie odpowiedzialności i współpracy w grupie).
Przyroda (kl. 6):
-
Uczeń wyjaśnia, czym jest energia i jakie są jej źródła (odnawialne i nieodnawialne).
-
Uczeń dostrzega wpływ działalności człowieka na środowisko przyrodnicze.
Geografia (kl. 7–8):
-
Uczeń rozpoznaje działania sprzyjające ochronie środowiska i podaje przykłady z życia codziennego
-
Uczeń rozumie potrzebę oszczędzania zasobów naturalnych i zna przykłady działań zgodnych z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Cele lekcji
Uczeń:
-
Rozumie, czym jest energia i dlaczego warto ją oszczędzać,
-
Potrafi wskazać sytuacje marnowania energii w domu
i szkole, -
Zna sposoby ograniczania zużycia energii,
-
Rozwija postawę odpowiedzialności za środowisko,
-
Ćwiczy umiejętność współpracy i podejmowania ról
w grupie.
Kryteria sukcesu (uczeń)
Po lekcji potrafię:
-
Wskazać 3 przykłady marnowania energii,
-
Zaproponować 3 sposoby oszczędzania energii,
-
Własnymi słowami wytłumaczyć, dlaczego warto oszczędzać energię,
-
Pokazać, że nawet małe działania wielu osób dają duży efekt,
-
Współpracować w grupie, przyjmując określoną rolę.
Metody i formy pracy
Metody:
-
Burza mózgów, metoda problemowa (pytania kluczowe), praca w grupach, gra dydaktyczna
-
„Energetyczny detektyw”, dyskusja, mapa myśli
Przygotowanie do lekcji
-
Karta pracy „Energetyczny detektyw” (dla każdej grupy)
-
Tablica lub duża kartka papieru
-
Zegar do kontrolowania czasu pracy w grupach
Formy:
-
Indywidualna, grupowa, na forum klasy.
Przebieg lekcji
1. Wstęp (5 min)
-
Pytanie kluczowe: „Czy jedna osoba może mieć wpływ na rachunki za prąd i klimat całej planety?”
-
Krótka rozmowa: czym jest energia, jakie są jej źródła, dlaczego czasem się marnuje.
2. Rozpoznawanie problemu (7 min)
-
Burza mózgów: „Co tu zużywa energię? Co można zmienić?”.
-
Kl. 6 – prostsze przykłady i rozmowa.
-
Kl. 7–8 – dodatkowe pytanie: „Jakie skutki ma to dla środowiska i portfela?”.
3. Praca w grupach – „Energetyczny detektyw” (20 min)
Cel etapu:
Uczniowie wcielają się w rolę detektywów. Analizują przykłady z życia codziennego, rozpoznają sytuacje marnowania energii i proponują rozwiązania. Uczą się także, że nie każda sytuacja to „kradzież energii” – czasem energia jest zużywana celowo i potrzebnie. Następnie opracowują rekomendacje – zasady do wspólnego Kodeksu energetycznego detektywa.
Instrukcja dla uczniów:
-
Podzielicie się na grupy 4–5 osobowe.
-
Każda grupa dostaje Kartę pracy – Śledztwo detektywistyczne.
-
Waszym zadaniem jest przeczytać każdy opis, wydać wyrok („winny” lub „niewinny”) i zapisać rekomendację do Kodeksu energetycznego detektywa.
-
Po zakończeniu pracy wybieracie 1–2 sytuacje, które uważacie za najciekawsze, i przygotowujecie ich prezentację na forum klasy.
Role w grupie:
-
Lider – pilnuje, żeby każdy się wypowiedział.
-
Sekretarz – zapisuje ustalenia na karcie pracy.
-
Prezenter – przedstawia wybrane przykłady całej klasie.
-
Strażnik czasu – dba, by grupa zdążyła w 20 minut.
Przebieg:
-
Nauczyciel rozdaje karty pracy.
-
Grupy analizują po kolei opisy sytuacji i uzupełniają tabelę (ok. 15 minut).
-
Każda grupa wybiera 1–2 przykłady do zaprezentowania (ok. 5 minut).
Wskazówki dla nauczyciela:
Podkreślaj, że „niewinny” też jest dobrą odpowiedzią – chodzi o rozróżnienie zużycia potrzebnego od marnotrawstwa.
Zachęcaj do krótkich uzasadnień: „Dlaczego tak uważasz? Co by się stało, gdyby nic się nie zmieniło?”.
Jeśli uczniowie mają problem – pomóż im myśleć w kategoriach efektu skali: mały nawyk × 30 osób × cały rok.
Możesz w trakcie krążyć między grupami i zadawać pytania pogłębiające:
1. „Czy ten podejrzany zawsze jest winny, czy tylko w pewnych warunkach?”
2. „Jakie byłyby konsekwencje, gdybyśmy zostawili to bez zmian?
4. Prezentacja i dyskusja (10 min)
-
Każda grupa krótko (1–2 min) prezentuje 2 wybrane przykłady
-
Na tablicy powstaje wspólny Kodeks Energetycznego Detektywa
-
Mini-debata: „Tak – ma sens” vs „Nie – to kropla w morzu”.
-
Nauczyciel podaje przykłady efektu skali (np. 500 uczniów × 1 kWh = duża oszczędność).
-
Rozmowa o efekcie skali: drobne zmiany × miliony ludzi = duża różnica.
-
Nauczyciel może podać przykłady (np. wyłączenie ładowarek w całej Polsce = oszczędność energii elektrowni).
5. Podsumowanie i zadanie dla chętnych (3 min)
-
Powtórzenie hasła: „Małe działania = wielkie efekty”.
-
Zadanie domowe: Przeprowadź w domu mini-śledztwo – znajdź 3 miejsca, gdzie Twoja rodzina mogłaby oszczędzać energię i oszacuj, który jest najłatwiejszy do wprowadzenia.
6. Przewidywane trudności i wsparcie
-
Trudne pojęcia (kWh, CO2): używać przykładów z życia (rachunki, cena prądu).
-
Brak wiary w sens działań jednostki: efekt skali, przykłady z życia.
-
Zbyt ogólne odpowiedzi: lista podpowiedzi i wybór z zestawu.
7. Warianty lekcji
-
Wersja skrócona (30 min): tylko burza mózgów + dyskusja + mapa myśli.
-
Wersja rozszerzona (90 min / projekt): uczniowie tworzą plakaty lub ulotki dla rodziców „Jak oszczędzać energię w domu” i prezentują na korytarzu szkolnym.
-
Integracja z matematyką: uczniowie obliczają, ile kosztuje włączenie czajnika 5 razy dziennie przez miesiąc.
8. Ewaluacja
Formatywna: obserwacja pracy grupowej, ticket na wyjście.
Sumująca: rubryka pracy grupy (0–2 pkt za kryterium; max 8 pkt):
-
Identyfikacja problemów,
-
Adekwatność rozwiązań,
-
Uzasadnienie,
-
Współpraca.
Indywidualna autoocena (na końcu lekcji):
-
„Czy zabierałem głos w grupie?”
-
„Czy pomogłem w rozwiązaniu zadania?”
-
„Co mogę poprawić następnym razem?”.
Materiały

