
Scenariusz 2
TEMAT
Skąd bierze się energia? Porównujemy źródła energii
Co mają wspólnego wiatrak i smartfon? Energetyczna zagadka!
Autor scenariusza: Fundacja Future Minds
Opis:
Uczniowie zastanowią się, skąd pochodzi energia potrzebna do działania urządzeń codziennego użytku, takich jak smartfon. Porównają różne źródła energii – odnawialne i nieodnawialne – oraz odkryją ich zalety i wady. Dowiedzą się, dlaczego energia z czystych
źródeł (np. wiatr, słońce) staje się coraz ważniejsza i jakie ma znaczenie dla przyszłości. Lekcja rozpoczyna się od zagadki: „Co mają wspólnego wiatrak i smartfon?”.
Przedmiot i poziom:
-
Przyroda (kl. 6)
-
Geografia / Edukacja ekologiczna (kl. 7–8)
-
Godzina wychowawcza (kl. 6–8)
Czas: 45 minut
Powiązanie z podstawą programową
i programem wychowawczo-profilaktycznym
Lekcja wychowawcza (kl. 6-8):
-
Realizacja zadań szkoły określonych w podstawie programowej (kształtowanie postaw proekologicznych, przygotowanie do życia w społeczeństwie, odpowiedzialność za środowisko i dobro wspólne),
-
Wspieranie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły (edukacja ekologiczna, krytyczne myślenie, współpraca w grupie).
Przyroda (kl. 6):
-
Uczeń wyjaśnia, czym jest energia i jakie są jej źródła (odnawialne i nieodnawialne).
-
Uczeń dostrzega wpływ działalności człowieka na środowisko przyrodnicze.
Geografia (kl. 7–8):
-
Uczeń charakteryzuje wybrane źródła energii i potrafi podać przykłady w Polsce i na świecie.
-
Uczeń rozumie, że niektóre sposoby wytwarzania energii są bardziej przyjazne dla środowiska niż inne i potrafi podać przykłady takich działań.
Cele lekcji
Uczeń:
-
Wie, że istnieją źródła energii odnawialne
-
i nieodnawialne,
-
Potrafi podać po 2 przykłady jednych i drugich,
-
Rozumie, że każde urządzenie (np. smartfon) potrzebuje energii,
-
Potrafi wskazać zaletę i wadę wybranego źródła energii.
Kryteria sukcesu (uczeń)
Po lekcji potrafię:
-
Wymienić OZE i źródła nieodnawialne,
-
Powiedzieć, które źródła są „przyjazne”, a które „szkodliwe” dla środowiska.
Metody i formy pracy
-
Burza mózgów, praca w grupach, dyskusja, mapa myśli
-
Praca indywidualna, w parach, w grupie
Przygotowanie do lekcji
-
Karta pracy „Energetyczny detektyw” (dla każdej grupy)
-
Tablica lub duża kartka papieru
-
Zegar do kontrolowania czasu pracy w grupach
Przebieg lekcji
1. Wstęp – zagadka (5 min)
-
Pytanie: „Co wspólnego ma smartfon i wiatrak?”. Można pokazać obrazki na tablicy/rzutniku
-
Uczniowie zgadują.
-
Nauczyciel wyjaśnia: „Oba potrzebują energii – jeden ją produkuje, drugi zużywa. Ale energia nie zawsze jest taka sama. Skąd ją bierzemy?”
2. Burza mózgów (5 min)
-
Pytanie: „Jakie znacie źródła energii?”
-
Nauczyciel zapisuje na tablicy wszystkie pomysły uczniów.
3. Praca w grupach – rozszyfrowanie źródeł (20 min)
-
Klasa dzieli się na grupy.
-
Każda grupa dostaje kartę pracy
-
Grupy uzupełniają tabelę wspólnie.
-
Zadanie dodatkowe: każda grupa wybiera 1 źródło, które uważa za najważniejsze w przyszłości, i przygotowuje 1 zdanie uzasadnienia.
4. Prezentacja i dyskusja (10 min)
-
Grupy krótko (1–2 min) przedstawiają swoje wybrane źródło i uzasadnienie.
-
Na tablicy powstaje mapa myśli: OZE vs nie-OZE.
-
Pytanie do klasy: „Dlaczego dziś mówi się o transformacji energetycznej? Co chcemy zmienić?”
5. Podsumowanie (5 min)
-
Powrót do zagadki: „Wiatrak daje energię, smartfon ją zużywa. Od nas zależy, z jakiego źródła ta energia pochodzi.”
-
Hasło na zakończenie: „Każdy z nas korzysta z energii. Ważne, aby była czysta i przyszłościowa.”
-
Zadanie dodatkowe: Znajdź 1 przykład odnawialnego źródła energii w Polsce i narysuj je albo zrób krótką notatkę.
8. Ewaluacja
Obserwacja pracy w grupach.
-
Uzupełniona tabela (czy uczeń rozróżnia OZE i nie-OZE, zna zalety/wady).
-
Krótka rozmowa podsumowująca: „Co było dla Ciebie najciekawsze? Co zapamiętasz?”.
Materiały

